Spotify voor mkb-financieringen

Kredietadviseur Credion gaat vanaf januari samenwerken met crowdfunder Symbid om financiers via hun online platform inzicht te bieden in de financiën van hun leners.
Dat maken beide partijen vandaag bekend. Door van leners de transparantie te vragen die bij crowdfunding al langer gebruikelijk is, hopen ze de markt voor mkb-financiering vlot te trekken. Symbid, dat sinds 2011 crowdfunding van eigen vermogen organiseert, stapt ook in kredieten via crowdfunding. „Voor een bedrijf is een goede balans tussen eigen en vreemd vermogen belangrijk”, zegt Korstiaan Zandvliet, ceo van Symbid.Bedrijven die via Symbid aan geld willen komen, kunnen via het platform realtime aan financiers tonen hoe ze er financieel voorstaan. „We maken zo een eind aan de informatieongelijkheid tussen lener en geldverstrekker.”
Vanaf volgende maand kan dat ook voor klanten van Credion. De onafhankelijke adviseur helpt jaarlijks 1500 mkb-bedrijven financiering te vinden, bij 40 geldverstrekkers, waarvan Symbid er één is. Dat kan via crowdfunding zijn, maar ook andere financieringen. Geldverstrekkers zullen mkb-ers makkelijker van financiering voorzien, als ze meer inzicht in risico’s hebben, denkt Credion-directeur Carlo van der Weg. Uiteindelijk moet het Symbid-platform, ook buiten Nederland, hét online loket worden voor mkb-ers op zoek naar geld, zegt Zandvliet. „Zoals je naar Spotify gaat voor muziek en naar Youtube voor filmpjes, moeten ze straks naar ons voor mkb-financiering.”
(Telegraaf, door Wouter van Bergen)