Aanbevelingen voor fusies en overnames in opkomende markten

Door een gebrekkige voorbereiding strandt de helft van de fusies en overnames die West-Europese en Amerikaanse bedrijven willen doen in opkomende markten. Belangrijkste redenen zijn dat bedrijven zich oncomfortabel voelen bij de lokale waardering van de overnamekandidaat, dat er sprake is van overheidsbemoeienis, een gebrek aan transparante financiële informatie of dat wet- en regelgeving onvoldoende wordt nageleefd door de overnamepartner. Dat stelt PwC in haar rapport 'Getting on the right side of the delta'.
Groei realiseren
Het doen van fusies en overnames in opkomende markten is voor veel bedrijven een belangrijke manier om groei te realiseren gezien de beperkte mogelijkheden in de eigen (thuis)markten. In totaal investeerden West-Europese en Amerikaanse bedrijven in 2011 bijna 170 miljard Euro in fusies en overnames in opkomende economieën. Dat had echter meer kunnen zijn, want van de onderzochte voorgenomen deals strandde de helft in de externe due-dilligence fase.
BRIC-landen
Toch verwacht PwC dat het aantal fusies en overnames in opkomende markten komend jaar zal toenemen. Daarbij zijn de BRIC-landen voor de hand liggende keuzes, maar ook landen als Nigeria, Indonesië en Mexico hebben potentieel interessante overnamekandidaten. Bedrijven die op overnamepad zijn moeten weloverwogen keuzes maken, zeker gezien de beperkte financiële middelen in de markt om fusies en overnames te financieren.
Verklein de kans op een slechte deal
Oscar Kinders, hoofd van PwC's Transactions Group: 'De kans dat je als onderneming een slechte deal aangaat in een opkomende markt is veel groter dan in traditionele markten. Maar het verschil hoeft niet zo groot te zijn als het op dit moment is. Door goed voorbereid een markt te betreden kun je als bedrijf de kans op een slechte deal substantieel verkleinen en de kans vergroten om het maximale uit de transactie te halen.'
PwC doet vijf aanbevelingen die bedrijven helpen aan de 'goede kant van de streep' te eindigen.
- Ontwikkel vooraf een strategie voor het doen van overnames in opkomende markten. Wacht niet totdat er een deal 'langskomt'. Volg ontwikkelingen in deze markten en de belangrijkste spelers op de voet, inclusief potentiële nieuwe concurrenten;
- Kies duidelijk in welke opkomende markten je actief wilt zijn. Met name het midden- en kleinbedrijf kan de meeste synergie realiseren via eerst één strategische 'platform' overname, om van daaruit te groeien via kleinere acquisities;
- Zorg dat je lokaal aanwezig bent. Zo kun je de verschillende stakeholders waaronder potentiële partners en overheden spreken, kun je beter richting geven aan de due diligence en het marktpotentieel begrijpen om een juiste waardering te maken;
- Zorg dat je juiste mensen kiest. Uiteindelijk bepaalt dit of een deal succesvol zal zijn of niet. Dit geldt zowel voor de keuze van externe adviseurs als van de eigen mensen die uiteindelijk een succes van de fusie of overname moeten maken;
- Tot slot: ontwikkel 'best practices' bij het doen van deals in opkomende markten en wees hierin creatief. Een traditionele, West-Europese, aanpak voor het doen van deals in opkomende markten volstaat vaak niet. Denk hierbij aan zaken als: additionele due diligence op het gebied van corporate governance, marktpraktijken en politieke risico's, het gebruik van optie analyse bij waarderingen en aan earn-outs of minderheidsbelangen.
Geïnteresseerd?
Heeft u MKB krediet, ondernemerskrediet of alternatieve financieringsvormen nodig? Bent u starter en zoekt u starterskapitaal? Heeft u grondfinanciering, scheepsfinanciering of durfkapitaal nodig voor een bedrijfsovername of de financiering van uw bedrijfs onroerend goed? Of bent u benieuwd wat crowdfunding, factoring, financial lease of payrolling voor uw bedrijf kan betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact op, want Credion realiseert graag uw bedrijfsfinanciering!